onsdag 21 mars 2012

Mödan av att ha en icke fungerande it-satsning

Ni har säkert läst i DN om de vedermödor som elever och lärare (kanske självupplevt förresten) upplever vid Stockholms skolor när de försöker att använda sina datorer. 40 minuters inloggning Jag kan bara instämma med läraren i artikeln som upplever en hemsk frustration. Jag undervisar på två olika kommunala gymnasium i Växjö där IT-service lagts ut på entreprenad. Inget ont om företaget som bedriver servicen, men grundfelet är att de enbart får syssla med brandkårsutryckningar. Tidigare var situationen den att vi hade en (ibland 1,5) tjänst per skola med en IT-tekniker som skötte skolans datorer. Han (och hon ibland) var väldigt duktig på att se till att en kontinuerlig service gjordes av skolans datorer vilket innebar att han ofta upptäckte problem innan de blev problem för undervisande lärare. Nu är situationen den att man som lärare kommer till klassrum/datasalar (japp, vi har fortfarande inte delat ut en-till-en) där saker inte fungerar. Det är oerhört frustrerande att försöka bedriva en undervisning som är baserat på och beroende av IKT-verktyg och finna att dessa är urkopplade, isärplockade, icke-fungerande osv. Man tappar lätt sina elevers fokus och intresse om man tvingas att leka IT-tekniker under lektionens 20 första minuter. Min poäng är att olika intressen, ofta penningbesparande åtgärder från diverse nämnder, krockar med viljan att ha fungerande IKT-verktyg för lärarna. I min egen kommun är det extra frustrerande då kommunens ekonomi är god, och jag anser att det borde finnas en möjlighet för kommunen att göra en bättre och mer genomtänkt IT-satsning.

1 kommentar:

  1. I feel ya... vi är väldigt många som brottas med det där just nu. Det är något pinsamt att så många skolor inte kan ha en hyfsat fungerande IT-miljö år 2012, och att det ofta känns som att vi gått bakåt de senaste åren i stället för framåt. Suck.

    SvaraRadera