onsdag 30 maj 2012

Öppna lärobjekt...

...är ett område som känns oerhört inspirerande att läsa och skriva om. Detta citat från MITs Open Courseware beskriver mycket väl vad det handlar om:

”Harjoko characterizes the learning atmosphere at the University of Indonesia as primarily a one-way street, in which professors are assumed to be knowledge-bearers, and students are expected to master a predetermined knowledge base…redesigning the teaching model, moving toward an active, student-centered learning process…"encouraging students to learn by themselves, and to be both critical and creative."
Lärarrollen förändras, och det till det bättre, och det gäller att vara beredd på denna förändring. Hur ska vi då som lärare göra för att vara bättre förberedda på vad som kommer? Jo, genom att samarbeta mer och dela med sig mer. Jag arbetar själv på en gymnasieskola som är väldigt bra, och som jag trivs bra med att arbeta på, men det råder inte speciellt mycket samarbete. OER ska användas i större utsträckning i framtiden för att utbilda elever OCH lärare. 
När jag jobbade med den här uppgiften hade jag i inledningsskedet lite svårt att hitta ett hjälpmedel som passade bra, hade lite tekniska problem. Testade då Jing, som är ett gratisprogram som tillhandahålls av TechSmith. http://www.techsmith.com/jing.html
Programmet kom med en väldigt enkel och lättfattlig instruktionsfilm. Ikonen lade sig inte som en vanlig ikon på skrivbordet, utan lade som en liten sol som tittar ner i överkant på bilden. Lättåtkomlig men absolut inte i vägen. 
Det var lätt att spela in, lätt att anpassa fönstret samt lätt att få länken.Nackdelarna jag märkt än så länge är framför allt att det inte går att redigera och att man bara har 5 minuter per film. Men det är trots allt gratis...Här kommer den lilla filmen: http://screencast.com/t/ktzqFn7sh 

1 kommentar:

  1. Hej Patrik!

    Jag håller med dig om att vi lärare måste samarbeta mer, det är oerhört viktig att vi gör det och jobbar mer ämnesövergripande. Som jag skriver på min blogg behövs dessutom ett ämnesövergripande arbete för att kunna ge våra elever en helhetsbild av verkligheten och inte fortsätta med den snuttifiering av kunskap som fortfarande råder på våra skolor. I mitt inlägg Samarbeter främjar kvalitet, eller? tar jag upp en diskussion som jag hade med två andra kursdeltagare om vikten av samarbete. Du kanske har tid att läsa diskussionen och lämna en kommentar, eller?

    SvaraRadera